1. Jij kunt mensen aannemen op je onderbuikgevoel
Je hebt als ondernemer geen
HR-afdeling nodig om goede mensen aan te nemen. Jij voelt immers zelf het beste aan of een sollicitant goed bij jouw organisatie past. Wanneer iemand aardig overkomt en relevante werkervaring heeft, ben je als snel geneigd diegene een contract aan te beiden. Je vergeet dan misschien om de benodigde competenties voor de functie goed uit te vragen en de arbeidsvoorwaarden netjes vast te leggen. En ach, wat maakt het uit? De kans dat diegene niet goed presteert of dat je gedoe krijgt met een medewerker is heel klein... Toch?
Oh, wacht... Misschien niet helemaal. Zonder een scherp HR-beleid kan het zomaar gebeuren dat je iemand
aanneemt die toch niet helemaal geschikt blijkt te zijn. Hoewel dit natuurlijk altijd kan gebeuren, is het wel raadzaam om de kans op een verkeerde keuze in te perken door van te voren helder te hebben wat je zoekt in een nieuwe medewerker en niet alleen op het onderbuikgevoel af te gaan.
2. De juridische problemen binnen jouw bedrijf lossen zichzelf wel op
Als ondernemer zie je arbeidsrechtelijke thema's zoals het arbeidscontract, de cao, de studiekostenregeling en de verzuimregeling misschien als bijzaak. Want wie heeft er nou tijd om zich in al die ingewikkelde regelingen te verdiepen? Wanneer een medewerker ziek is, kan je als werkgever best wat improviseren en Google-en. En contracten? Dat is toch eigenlijk niets meer dan een formaliteit? Die kan je altijd later nog regelen... Toch?
Tenzij
je op een dag ontdekt dat wetten, zoals de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), de Arbowet en de
AVG, niet bepaald flexibel zijn. Zonder goed HR-beleid kan je zomaar per ongeluk
(of door nalatigheid) in overtreding zijn, met boetes en lange juridische
procedures als gevolg. Iets waar jij als ondernemer al helemaal niet op zit te wachten.
3. Je betaalt je werknemers goed, dus ze zullen voor de lange-termijn bij je blijven werken
Als werkgever betaal je je medewerkers genoeg om te kunnen verwachten dat ze bij je blijven werken. Wie hoeft er dan nog tijd te investeren in werkgeluk, ontwikkeling van medewerkers of het waarborgen van het plezier op het werk? Een medewerker mag immers al lang blij zijn dat ze bij jou mogen werken en moeten tevreden zijn met hun salaris en de maandelijkse vrijdagmiddagborrel... Toch?
Of
wacht, misschien toch niet. Vandaag de dag hechten werknemers steeds meer waarde aan zaken als persoonlijke ontwikkeling, werk-privébalans en bedrijfscultuur. Wanneer je geen HR-beleid hebt waarin deze thema's zijn opgenomen, kun je als organisatie snel onderaan de lijst komen van 'minst interessant bedrijf om voor te werken'. Voor je het weet zijn je beste medewerkers
vertrokken naar een concurrent die wél investeert in hun groei en welzijn. En daar zit je dan, met je bedrijf zonder personeel.
Dus? Is HR is een luxe of juist essentieel?
Natuurlijk is het mogelijk om als ondernemer je personeelszaken zelf op te pakken en niet structureel aandacht aan te besteden aan HR. Maar als je toch graag je medewerkers wilt behouden door hun werkgeluk te waarborgen, een sterke bedrijfscultuur wilt opbouwen en geen zin hebt in juridische problemen, dan is een goed geregeld HR beleid toch nog niet zo'n gek idee.
Overtuigd geraakt dat HR essentieel is binnen jouw bedrijf? Bij Generatie Morgen helpen we bedrijven om hun HR beleid goed te regelen, voor vandaag en morgen. Want wij geloven dat succesvolle bedrijfsvoering valt of staat met tevreden medewerkers. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!