Quiet quitting houdt niet in dat mensen ontslag nemen, maar mensen weigeren meer te doen dan waarvoor ze zijn aangenomen. Zo werken ze geen onbetaalde overuren meer en nemen geen extra verantwoordelijkheden aan zonder dat daar iets tegenover staat. De quiet quitters zetten hun werk niet langer boven andere aspecten van hun leven. Ze doen wat ze moeten doen, maar doen niet langer mee aan de mentaliteit die stelt dat werk het belangrijkste is in je leven.
Eén van de aanleidingen van quiet quitting is de pandemie. Veel mensen zijn anders gaan kijken naar werk, denk aan “The great resignation” in de VS of het fenomeen van “Lying flat” in China. Sommige medewerkers zien quiet quitting als een middel tegen stress en burn-out, anderen zien het als een protest omdat hun werkgever hen niet waardeert. Ook spelen de nieuwe generaties op de werkvloer hier een rol in. De millennials en generatie Z hebben meer aandacht voor de balans tussen werk, gezin en vrije tijd en “leven niet om te werken”, anders dan voorgaande generaties.
Is dit quiet quitting nu een verontrustende trend? Zo zou je het kunnen zien. Je kunt het ook zien als een noodsignaal waarmee organisaties eindelijk wakker geschud worden. Wanneer je gelukkig bent met jouw baan en voorwaarden dan is dit misschien lastig voor te stellen, maar waarom zou je niet quiet quitten als je je niet gehoord, gewaardeerd en betrokken voelt en geen passende beloning krijgt voor jou inzet? Het is aan jou als werkgever om hiermee aan de slag te gaan!
Onder het motto “voorkomen is beter dan genezen” zul je als werkgever een open en veilige omgeving moeten creëren waarin medewerkers de kans krijgen hun zorgen uit te spreken. Werkgevers zullen écht moeten gaan luisteren naar hun medewerkers, dit begint met begrijpen wat mensen echt nodig hebben. Dit houdt niet alleen in dat leidinggevenden tijd vrij moeten maken om veelvuldig contact te leggen met de medewerkers, ook managers hoger in de organisatie moeten op de hoogte blijven van hoe mensen zich voelen en wat er speelt op de werkvloer. Het draait allemaal om het hebben van echt contact en het aangaan van oprechte relaties.
Er zal moeten worden ingespeeld op de unieke behoefte van elke medewerker; de een heeft loopbaanontwikkeling hoog in het vaandel staan, de ander heeft behoefte aan flexibele werktijden of vindt het salaris niet in verhouding met de gevraagde inspanning en bij anderen komt de inhoud van het werk niet overeen met hun intrinsieke motivatie. Mensen vinden het steeds belangrijker dat zij op hun eigen manier waarde kunnen toevoegen. Als ze dit niet op hun werk vinden, dan zoeken ze dit ergens anders en bakenen ze de tijd op werk beter af. Maar wanneer jij als werkgever een inspirerende en eerlijke omgeving kunt creëren waarin mensen deze toegevoegde waarde kunnen leveren, dan zul je er bevlogen en gemotiveerde medewerkers voor terug krijgen.
Als People & Culture professional speel jij een grote rol bij het tegengaan van quiet quitting. Kijk niet de andere kant op en denk dat deze trend wel weer zal over waaien; ga er mee aan de slag! Benieuwd hoe jij de People & Culture strategie van jouw organisatie kan neerzetten om van quiet quitters betrokken medewerkers te maken? Wij helpen je daar graag bij!