Wanneer een nieuwe collega bij Westerduin begint, staat er een heel trainingsprogramma voor het eerste jaar klaar. Na het eerste jaar werden er trainingen op maat geleverd en waren er geen gestandaardiseerde programma's, bijvoorbeeld voor de verdere ontwikkeling van een accountmanager of recruiter. Hier was vanuit Westerduin wel een sterke behoefte aan, leren en ontwikkelen is een belangrijk thema binnen de club. Daarbij is ontwikkeling van mensen nodig om de kwaliteit van de dienstverlening te kunnen laten groeien.
Op de vestigingen werken accountmanagers, recruiters en een vestigingsmanager. Voor collega Anouk lag de uitdaging in het vormgeven van diverse leerlijnen. Deze leerlijnen moesten een verdiepend vervolg worden op het trainingsprogramma van het eerste jaar.
Westerduin cultuur
Anouk heeft zich ondergedompeld in de Westerduin cultuur en is begonnen met een uitgebreide behoefte analyse. Zo kwamen we tot een beeld wat de wensen zijn voor verdere ontwikkeling per functie en hoe dit aansluit op de cultuur binnen Westerduin. Wat meteen opviel, is dat iedereen eager, enthousiast en gedreven is. Westerduin collega’s denken graag mee over verdere ontwikkeling van zichzelf, functies en hoe dat eruit kan zien binnen Westerduin. Dit gaf ons veel waardevolle input, omdat het echt een Westerduin programma moest worden.
Leerlijnen op maat
Uiteindelijk hebben we drie verschillende leerlijnen ontwikkeld: voor een recruiter in fase 2, een accountmanager in fase 2 en een management oriëntatie traject. De leerlijnen zijn opgebouwd uit online leerinterventies, fysieke trainingen en praktijkopdrachten. Op deze manier zijn er verschillende manieren van leren en wordt het echt geïntegreerd in de dagelijkse werkzaamheden. Iets wat goed aansluit op de cultuur van Westerduin: leren van en met elkaar en leren door te doen.
Klaar voor morgen
Westerduin is nu klaar voor morgen, omdat het haar positieve impact op de collega’s kan vergroten met het aanbieden van complete ontwikkelleerlijnen voor diverse functies. Hiermee hebben diverse collega’s een concreet ontwikkelperspectief voor zich liggen!
De ontwikkeling van deze leerlijnen hebben niet alleen een positief effect op de huidige Westerduin collega’s, maar zijn ook een mooi middel om in te zetten bij de werving van nieuwe collega’s. Training en ontwikkeling is onder andere bij Millennials en Gen Z een arbeidsvoorwaarde die hoog op de eisenlijst staat. Door hier nu een compleet programma voor te hebben liggen, kan Westerduin ook toekomstige collega’s meer bieden. Iets wat de doorslag kan geven in deze krappe arbeidsmarkt.
Gerianne Oussoren, HR Manager Westerduin:
'Om vanuit HR écht bij te kunnen dragen aan de organisatiedoelstellingen, ontstond de wens om de Westerduin Academy verder te professionaliseren en ontwikkelen. We hebben binnen Westerduin een op ontwikkeling gerichte cultuur. Onze medewerkers goed faciliteren en ondersteunen in hun leerbehoefte is een van onze speerpunten. We wilden, ondanks dat de functie van HR adviseur leren en ontwikkelen op dat moment vacant was, geen concessie op deze ambitie doen. Om die reden zijn we met Anouk van Generatie Morgen gaan samenwerken. Dankzij haar ervaring, kennis en pragmatische instelling wist ze onze visie om te zetten naar concrete producten. Knap werk! Tijdens dit project heeft Anouk veel met zowel mij als de organisatie samengewerkt en afgestemd, waardoor het direct geïntegreerd kon worden. Inmiddels is de functie vervult en bouwt onze nieuwe collega Nicole voort op het werk van Anouk. Zeker geen ‘bureaulade-documenten’ dus, maar echt een fundament voor de toekomst!'
Door te investeren in leren en ontwikkelen, en daarmee te investeren in haar medewerkers, is Westerduin klaar voor morgen!