Madelon Sleurink
04-10-2024
Een van de beste, maar vaak onderbenutte, strategieën om deze betrokkenheid onder medewerkers te vergroten, is het geven van persoonlijke aandacht. Persoonlijke aandacht zorgt voor waardering, erkenning en respect. Het zorgt ervoor dat de ander je ziet staan, interesse en belangstelling toont en bereid is om naar je te luisteren.
Onlangs zag ik, Madelon (People & Culture Consultant bij Generatie Morgen) hier een mooi voorbeeld van. Mijn moeder is afgelopen maand voor het eerst oma geworden. Haar werkgever had dit belangrijke moment in haar leven kunnen negeren, maar in plaats daarvan hebben ze besloten aandacht te geven aan dit moment. Ze gaven haar een rompertje met het bedrijfslogo, een boekje voor haar pasgeboren kleinkind en een persoonlijke kaart. Het was een klein gebaar, maar mijn moeder voelde zich echt gezien. Ze vertelde vol trots over hoe haar werkgever aandacht had besteed aan dit moment.
Op dit soort momenten realiseer ik me steeds meer waarom mensen gemotiveerd blijven en zich inzetten voor hun werk. Wie aandacht en waardering geeft, krijgt dat uiteindelijk ook terug. Want zeg nou zelf: hoe leuk is het om op je verjaardag een kaart en bos bloemen thuis te ontvangen? Of tijdens een verhuizing een ‘zet hem op’ chocolade doos toegestuurd krijgt? Precies, heel leuk!
Om deze reden ben ik mij deze week gaan verdiepen in het belang van persoonlijke attenties!
Wat doet persoonlijke aandacht?
De motivatie-theorie en piramide van Maslow laat zien dat mensen verschillende basisbehoeften hebben, van fysieke behoeften tot zelfontplooiing. Persoonlijke aandacht speelt een cruciale rol in het vervullen van de hogere niveaus, zoals sociale behoeften (behoefte aan verbinding en erkenning) en waardering (behoefte aan respect en waardering van anderen). Wanneer medewerkers persoonlijke aandacht ontvangen, voelen ze zich gezien en gewaardeerd, wat hun betrokkenheid vergroot.
Maar waar gaat betrokkenheid nu eigenlijk over? Betrokkenheid draait om het kunnen identificeren met de normen en waarden van jouw organisatie. Het betekent dat medewerkers actief willen bijdragen aan de bedrijfsdoelen. Dit is een hot topic in veel organisaties en niet zonder reden. Betrokken medewerkers zorgen voor:
Het optimaliseren van jouw HR strategie
Nu de voordelen van persoonlijke aandacht duidelijk zijn, is de vraag natuurlijk hoe breng ik dit in de praktijk? Bij één van mijn opdrachtgevers zie ik dat persoonlijke aandacht nog te weinig wordt toegepast en dit nog niet in ingebed in de HR strategie. Daarom ben ik aan de slag gegaan om dit te verbeteren. Hieronder een aantal instrumenten die ik op dit moment inzet (of ga inzetten) om de persoonlijke aandacht te vergroten:
Het is belangrijk om te beseffen dat elke organisatie uniek is en verschillende behoeften heeft. Het inzetten van deze handvatten werkt alleen als je ze op het juiste moment en de juiste manier toepast. Een goede eerste stap is om te vragen wat jouw medewerkers nodig hebben.
Snel en krachtig
We leven in een tijd waarin wij allemaal houden van snel en krachtig impact maken. Persoonlijke aandacht is een onderwerp waarop dat kan. Hieronder een aantal praktische voorbeelden die jij deze week nog kan uitvoeren:
Het gaat erom dat je met deze acties medewerkers laat voelen dat ze een waardevolle bijdrage leveren aan de organisatie en dat jij blij bent met hen als werknemer. Neem de tijd om te reflecteren welke acties het beste aansluiten bij jouw team en hun behoeften. Wat zijn jouw ideeën om persoonlijke aandacht te geven?