Klaar voor morgen?
Door het opgestelde HR-beleid is Etran klaar voor morgen! Ze zijn niet alleen klaar om de uitdagingen van morgen aan te gaan, maar hebben de juiste handvaten gekregen om ook voorbereid te zijn op overmorgen.
De organisatie
In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, vervult Etran een cruciale rol als specialist in het opleiden en bemiddelen van professionals in de energietransitie. Om het organisatiedoel te kunnen behalen – het voorkomen van een tekort aan kennis en expertise om de klimaatdoelen van Nederland te helpen bereiken – streeft Etran naar groei. Daarom dat Etran na de start-up fase, nu in de scale-up fase is belandt.
De uitdaging
Het opschalen van een start-up zoals Etran opent de deur naar talloze nieuwe mogelijkheden. Niettemin brengt groei uitdagingen met zich mee, ook voor het team van Etran. In de beginfase van Etran werkten alle teamleden nauw samen, waren ze betrokken bij alle facetten van de onderneming en namen ze vaak meerdere taken tegelijkertijd op zich. De eerste vijf teamleden van Etran stonden voortdurend met elkaar in contact om de koers te bepalen. Maar naarmate de vraag naar opleidingen voor energieprofessionals toenam, werd het duidelijk dat Etran nieuwe collega's moest aannemen om de gewenste groei te realiseren. Tijdens de 8 maanden waarin Madelon haar opdracht uitvoerde, is Etran gegroeid van 5 naar 11 medewerkers.
Het toevoegen van nieuwe collega’s heeft impact gehad op de dynamiek en de productiviteit. Want hoe zorgen we ervoor dat nieuwe medewerkers snel hun weg vinden en de juiste taken en verantwoordelijkheden hebben? Hoe ondersteunen we huidige collega’s en nieuwe collega’s optimaal? Welke beloning is passend voor de rollen die worden gevormd? Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de (leuke) uitdagingen waarmee een Etran te maken heeft.
Aanpak
Om antwoord te kunnen geven op deze vragen is Madelon aan de slag gegaan met het optimaliseren van de werknemersreis binnen Etran. De werknemersreis, of employee journey, is de complete ervaring die een medewerker heeft tijdens zijn of haar tijd bij een organisatie: vanaf het eerste contact tot het vertrek. Om de werknemersreis van Etran goed vorm te kunnen geven, is Madelon gestart met het in kaart brengen van de gewenste cultuur en de doelen van Etran. Vragen die onder andere in inspiratiesessies zijn gesteld, zijn: wat is de basis van jullie organisatie? Wat vinden jullie belangrijk? Hierbij kwam duidelijk naar voren dat de medewerkers van Etran ontwikkeling en autonomie erg belangrijk vinden.
De uitkomsten van de Culture Canvas Design sessie heeft Madelon gebruikt om de medewerkersreis binnen Etran vorm te geven. Deze uitkomsten zijn tijdens het opstellen van de People & Culture strategie ons uitgangspunt geweest. Vervolgens heeft Madelon samen met het team van Etran het traject vormgegeven. Madelon ontwikkelde functieprofielen, een onboardingsprogramma voor nieuwe collega’s en een ontwikkelcyclus. Op deze manier weten nieuwe en huidige collega’s wat hun verantwoordelijkheden zijn en hoe zij zichzelf kunnen blijven ontwikkelen in hun rol. Door te starten bij de cultuur, de medewerkers te betrekken en open te staan voor feedback, zijn de eindproducten volledig op maat gemaakt voor Etran.
Resultaat
De functieprofielen, het onboardingsprogramma en de ontwikkelcyclus zijn gebundeld in een People & Culture playbook. Dit People & Culture playbook stelt de medewerkers in staat om niet alleen informatie te verkrijgen over deze onderwerpen, maar ook om inspiratie op te doen en actie te ondernemen op andere thema’s van de medewerkersreis. Dit playbook transformeert het onderwerp People & Culture van een concept naar een werkwoord. Het stelt het team van Etran in staat om zelf eigenaarschap te pakken voor het creëren van een fijne werkomgeving.
Hoe? Door één keer per kwartaal samen een lunch op inhoud te organiseren, waarbij het team aan de slag gaat met een thema uit de medewerkersreis. Want wie weet waar behoefte aan is op het gebied van People & Culture? Juist, de medewerker in de organisatie!
De eerste lunch staat al gepland met verbinding als thema. Want hoe blijf je nou in contact met je collega’s in een hybride werkomgeving, waar nieuwe collega’s worden verwelkomd en je elkaar niet meer vijf keer per week fysiek op kantoor hoeft te spreken om je functie naar behoren uit te voeren? Met behulp van het playbook gaat het team aan de slag met dit soort vraagstukken.
Gerrit Visser, CEO bij Etran
'Als een snelgroeiende startup in de energietransitie stond Etran voor een HR-uitdagingen. De samenwerking met Madelon Sleurink van Generatie Morgen, bracht hier verandering in. Ons doel: het versterken van onze bedrijfscultuur en het optimaliseren van HR-processen om onze missie te ondersteunen.
Madelon bracht onze visie tot leven door het ontwikkelen van een 'Culture Canvas' en een medewerkers 'Playbook', die samen een solide basis legden voor onze organisatie. Haar persoonlijke betrokkenheid en gesprekken met het team zorgden voor een op maat gemaakte aanpak die onze unieke bedrijfscultuur en kernwaarden weerspiegelt.
Duidelijk gedefinieerde functieprofielen, een transparant onboardingproces en een gestructureerde ontwikkel- en beoordelingscyclus hebben Etran een stevige basis gegevens. Deze samenwerking heeft Etran niet alleen voorbereid op de volgende groeifase, maar heeft ook een duurzame basis gelegd voor toekomstige successen. Generatie Morgen is een waardevolle partner op de weg vooruit!'
Door het opgestelde HR-beleid is Etran klaar voor morgen! Ze zijn niet alleen klaar om de uitdagingen van morgen aan te gaan, maar hebben de juiste handvaten gekregen om ook voorbereid te zijn op overmorgen.