Wat is de Employee Journey?
De Employee Journey, letterlijk vertaalt ‘de medewerkersreis’, kan worden omschreven als de totale ervaring van een werknemer binnen een organisatie. Het omvat alle interacties tussen een werknemer en de organisatie vanaf het eerste contactmoment tot het einde van de arbeidsrelatie. In veel gevallen vinden deze interacties op een natuurlijke manier plaats, maar is er (nog) niet strategisch over nagedacht en zijn de interacties niet vastgelegd in een Employee Journey.
Waarom is de Employee Journey belangrijk?
Een Employee Journey geeft overzichtelijk weer wat de organisatie haar (potentiële) werknemers te bieden heeft op het gebied van bijvoorbeeld onboarding, ontwikkeling en groei. Enerzijds helpt zo’n overzicht om bij de sollicitatieprocedure aan kandidaten te laten zien wat de organisatie een aantrekkelijke werkgever maakt. Op de huidige arbeidsmarkt hebben potentiële werknemers vaak keuze uit tal van organisaties om te gaan werken. De keuze om bij jouw organisatie te komen werken gaat vaak verder dan alleen salaris en daar kan een aantrekkelijke Employee Journey bij helpen.
Anderzijds kan een Employee Journey ook helpen bij het behouden van werknemers binnen de organisatie. Door te investeren in een goede Employee Journey kunnen werkgevers een omgeving creëren waarin werknemers zich gewaardeerd en betrokken voelen. Je denkt namelijk, op allerlei verschillende aspecten, bewust na hoe je wil dat een medewerker diens loopbaan bij jouw organisatie ervaart. Hierdoor zullen medewerkers minder snel geneigd zijn de organisatie te verlaten. Daarnaast zullen medewerkers die zich gewaardeerd voelen ook meer gemotiveerd zijn, waardoor de productiviteit omhoog zal gaan.
Voorbeeldopbouw van een Employee Journey
Conclusie
Een (visueel inzichtelijke) Employee Journey speelt een belangrijke rol bij het aantrekken, betrekken en behouden van talent. Werkgevers die aandacht besteden aan elke fase in de Employee Journey kunnen een positieve werkomgeving creëren die de prestaties en het welzijn van werknemers verbetert. Denk dus als organisatie na over hoe je invulling kan geven aan goed werkgeverschap in elk van de stappen binnen de Employee Journey.
Hulp nodig bij het in kaart brengen en opstellen van een Employee Journey? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!