Onmisbaar: De Employee Journey

Wat is de Employee Journey?

De Employee Journey, letterlijk vertaalt ‘de medewerkersreis’, kan worden omschreven als de totale ervaring van een werknemer binnen een organisatie. Het omvat alle interacties tussen een werknemer en de organisatie vanaf het eerste contactmoment tot het einde van de arbeidsrelatie. In veel gevallen vinden deze interacties op een natuurlijke manier plaats, maar is er (nog) niet strategisch over nagedacht en zijn de interacties niet vastgelegd in een Employee Journey. 



Waarom is de Employee Journey belangrijk?

Een Employee Journey geeft overzichtelijk weer wat de organisatie haar (potentiële) werknemers te bieden heeft op het gebied van bijvoorbeeld onboarding, ontwikkeling en groei. Enerzijds helpt zo’n overzicht om bij de sollicitatieprocedure aan kandidaten te laten zien wat de organisatie een aantrekkelijke werkgever maakt. Op de huidige arbeidsmarkt hebben potentiële werknemers vaak keuze uit tal van organisaties om te gaan werken. De keuze om bij jouw organisatie te komen werken gaat vaak verder dan alleen salaris en daar kan een aantrekkelijke Employee Journey bij helpen.

Anderzijds kan een Employee Journey ook helpen bij het behouden van werknemers binnen de organisatie. Door te investeren in een goede Employee Journey kunnen werkgevers een omgeving creëren waarin werknemers zich gewaardeerd en betrokken voelen. Je denkt namelijk, op allerlei verschillende aspecten, bewust na hoe je wil dat een medewerker diens loopbaan bij jouw organisatie ervaart. Hierdoor zullen medewerkers minder snel geneigd zijn de organisatie te verlaten. Daarnaast zullen medewerkers die zich gewaardeerd voelen ook meer gemotiveerd zijn, waardoor de productiviteit omhoog zal gaan.


Voorbeeldopbouw van een Employee Journey

  1. Eerste kennismaking: Denk na over hoe je met een sterke Employer Branding potentiële kandidaten kennis kan laten maken met de organisatie.
  2. Werving & Selectie: Een kwalitatief goed en doordacht werving & selectie proces is heel bepalend voor een goede eerste indruk.
  3. Pre- en Onboarding: Het pre- en onboarden van medewerkers is essentieel om medewerkers welkom te laten voelen bij de organisatie en hen een vlotte start te geven.
  4. Ontwikkeling & Groei: Mogelijkheden om medewerkers te ontwikkelen en te laten groeien heeft een positieve invloed op hun motivatie.
  5. Betrokkenheid & Tevredenheid: Wanneer medewerkers zich betrokken en tevreden voelen zijn ze minder snel geneigd de organisatie te verlaten.
  6. Beloning & Erkenning: Een eerlijk belonings- en erkenningssysteem speelt een belangrijke rol in het aantrekken en behouden van medewerkers.
  7. Gezondheid & Vitaliteit: Gezonde en vitale medewerkers hebben een positieve invloed op de organisatie.
  8. Vertrek: Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een medewerker de organisatie verlaat. Wanneer je als werkgever goed doordacht hebt hoe het vertrek verloopt, kun je ervoor zorgen dat medewerkers de organisatie als ambassadeur verlaten, in plaats van stilletjes via de achteruitgang.


Conclusie

Een (visueel inzichtelijke) Employee Journey speelt een belangrijke rol bij het aantrekken, betrekken en behouden van talent. Werkgevers die aandacht besteden aan elke fase in de Employee Journey kunnen een positieve werkomgeving creëren die de prestaties en het welzijn van werknemers verbetert. Denk dus als organisatie na over hoe je invulling kan geven aan goed werkgeverschap in elk van de stappen binnen de Employee Journey.


Hulp nodig bij het in kaart brengen en opstellen van een Employee Journey? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

Contact
Deel dit artikel: