Duurzame bedrijfsuitjes: greenwashing of échte verandering?

De 'Greenwashing'-trend

Vaak zien we bedrijven die pronken met duurzame bedrijfsuitjes als een manier om hun imago te verbeteren, zonder dat er werkelijk substantiële veranderingen worden doorgevoerd. Dit fenomeen wordt ook wel greenwashing genoemd. Deze trend doet ons afvragen of de zogenaamd 'groene' uitjes werkelijk bijdragen aan duurzaamheid of dat ze simpelweg worden ingezet als marketinginstrument.


De milieubelasting van bedrijfsuitjes

Hoewel duurzame bedrijfsuitjes een stap in de goede richting kunnen zijn, kunnen ze nog steeds negatieve gevolgen hebben voor het milieu. Denk bijvoorbeeld aan het vervoeren van grote groepen werknemers, het gebruik van wegwerpartikelen, het aanbieden van (onverantwoord) vlees of het weggooien van overtollig voedsel. Het is daarom belangrijk om een meer holistische kijk op duurzaamheid te hebben. Je kijkt daarbij naar alle aspecten van zowel het bedrijfsuitje als ook de bedrijfsvoering in het algemeen, om negatieve effecten op het milieu te minimaliseren. Hieronder geven we een startpunt hoe je dat als bedrijf kunt doen.


Een echte verandering teweegbrengen

  1. Transparantie: Bedrijven zouden transparant moeten zijn over hun duurzaamheidsinspanningen, zonder hiermee werkzaamheden die een negatieve invloed hebben op het milieu te 'greenwashen' met bijvoorbeeld een duurzaam bedrijfsuitje.
  2. Kleine stappen zetten: In plaats van focussen op een grootschalig duurzaam bedrijfsuitje, begint echte verandering juist klein. Denk bijvoorbeeld na hoe je duurzaamheid kunt integreren in het dagelijks leven binnen jouw organisatie. Zo zou je recycling kunnen bevorderen op de werkplek, duurzame materialen kunnen gebruiken en energiezuinige maatregelen kunnen nemen.
  3. Trainingen: Denk eens aan een duurzaamheidstraining, die werknemers bewust maakt van duurzaamheidskwesties en kan helpen om een duurzame mentaliteit mee te nemen in hun persoonlijke leven en werk.


Zijn (duurzame) bedrijfsuitjes dan verleden tijd?

Wat ons betreft niet. De verandering zit hem vooral in bewustwording. Wees je er als buitenstaander van een organisatie van bewust dat één duurzaam bedrijfsuitje, die organisatie niet per definitie een duurzame organisatie maakt. Wees je anderzijds als organisatie bewust van jouw impact op het milieu, niet alleen met een bedrijfsuitje maar ook met jouw inhoudelijke werkzaamheden.


Tips voor een duurzaam bedrijfsuitje:

  • Zoek naar lokale activiteiten
  • Gebruik duurzame vervoersmiddelen
  • Zet je samen in voor een goed doel
  • Help mee met het opruimen van zwerfafval
  • Doe een activiteit in de natuur 
  • Biedt biologisch/vegetarisch/veganistisch voedsel aan


Conclusie

In de huidige wereld ontkom je er als organisatie niet meer aan om verder te kijken dan oppervlakkige greenwashing praktijken en over te stappen naar het leveren van werkelijke inspanning om duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering en - uitjes. Het organiseren van een duurzaam bedrijfsuitje is niet alleen een manier om het imago van een bedrijf te verbeteren, maar ook een kans om positieve impact te maken op het milieu. Door bewustzijn, transparantie en echte betrokkenheid kunnen bedrijven een positieve verandering teweegbrengen.

Doe je mee? Welke duurzaamheidsinspanningen levert jouw organisatie of zouden jullie kunnen inzetten?

Contact
Deel dit artikel: